Tilgang og metode
Tilgange:
· Vi møder den unge med positive forventninger til at den unge kan noget – også på trods af udfordringer
· Vi har tiltro til, at den unge over tid kan lære at tage hånd om de barrierer, der gør det svært at have fokus på uddannelse/beskæftigelse
· Vi er undersøgende på, hvad der motiverer og driver den unge til ønske om forandring
Indsatsen kan have fokus på:
· At understøtte at den unge bliver bevidst om egne ressourcer
· At den unge oplever en højere grad af tro på egne evner
· At den unge oplever højere grad af hverdagsmestring. At den unge får tilegnet sig konkrete redskaber og færdigheder til at klare de opgaver der er i hverdagen
· Større livsmestring – fra ydre til indre styrring/kontrol
· Lærer strategier til at håndtere egen diagnose
· Lærer at tage ansvar og at handle. Lærer at tage ejerskab for egen plan
· At den unge udvikler mod og vedholdenhed til at arbejde med egne udfordringer
· At den unge støttes til at blive motiveret for uddannelse eller beskæftigelse, trods de begrænsninger der kan følge af psykisk sårbarhed
· At den unge skaber retning og får støtte til at se fremtidsmuligheder
Metode:
· Individuelle samtaler
· Motivationsarbejde. Fokus på motivation og retning
· Helhedsorienteret tilgang – inddragelse af den unges netværk efter behov
· Sammenhængende indsats - koordination og samarbejde med den unge i fokus
· Empowerment – at den unge finder styrken til at kunne selv